10 Mart 2018 Cumartesi

Wilhelm REICH: Dinle Küçük Adam

Wilhelm REICH (Psikiyatrist / Yazar)


    Bu aralar işimin yoğunluğundan kitaplara fazla zaman ayıramıyorum. Geçenlerde çok değerli sahaf Hamit abimin dükkanına uğradım. Dükkan bir apartmanın giriş katında uzun bir koridorun sonunda 3'e 5 metre uzunluğunda 15 metrekare bir alandan ibaret. Birde dışarıya duvarın dibinde satılmayı bekleyen 3 raf dolusu çeşitli kitapların olduğu kısım var.

    Lâkin Hamit abi oraya dünyaları sığdırmış durumda. Aynı zamanda bir gönül insanı. Her gittiğimde çayımı söyler. Bende topu topu 6/7 rafdan oluşan kitaplığına en az bir saat göz gezdiririm. Arada da bolca sohbet ederiz. Yıllardır bu işle iştigal olduğu için geleni gideni çok. Piyasada bulamayacağınız kitapları onda bulmanız mümkün. Ona taktığım isim ise; Sahaf Mendel. Stefan Zweig okuyanlar benzetmeyi nereden yaptığımı anladılar.

    İşte en son gidişimde Wilhelm Reich: Dinle Küçük Adam kitabı denk geldi.

    5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu gereğince telif haklarına saygı göstererek birer paragrafı geçmemek üzere bazı pasajlar paylaşacağım.

    Halihazırda kitap topu topu 150 sayfa. Yaklaşık 30 sayfası ise hiciv ağırlıklı karikatür çiziminden oluşuyor.

    Daha fazla lakırtı etmeden gelelim kitabın altını çizdiğim yerlerine;

Eserin Doruk Yayınevinden çıkan baskısı
 
    İnsan üzerine hem sosyolojik hem psikolojik bir çalışma sayılan kitabın yeni basımı...

    - Binlerce yılın bakış açısından görebiliyorum seni, binlerce yıl geçmişten ve binlerce yıl gelecekten bakıyorum sana. Kendinden korkma duygundan kurtulmanı istiyorum. Daha mutlu ve daha insana yaraşır bir yaşam sürmeni istiyorum. Kasılmış bir beden yerine, canlı, yaşayan bir bedenin olsun istiyorum; çocuklarından nefret etmek yerine onları sevmeni, karına {evlilik gereği} işkence yapmak yerine onu mutlu etmeni istiyorum.

    - Kadınımı, sevdiğim için kucaklarım ben, elimde evlilik cüzdanım olduğu için veya cinsel açlığımı bastırmak için değil.
    
    - "..., kuramları yaymak için kokteyl partileri de vermem. Öğretilerim doğruysa kendi kendilerine yayılacaklardır."

    - Her ne pahasına olursa olsun hakikati söyle.

    - "..., bendeki kendini, ve kendindeki beni keşfedebilir, sonra da korkup benim içimdeki kendini öldürebilirdin. Bu nedenle senin, herhangi biri ya da herkesin kölesi olma özgürlüğün uğruna ölme gönüllülüğünden vazgeçtim."

    - "...; senin dilediğin gibi konuşan dostların asla birer büyük adam olmadılar.

    - "...: "Dahi", insanın satışa çıkardığı ürünlerinin üzerine yapıştırdığı bir markadır."

    - Kendi mutluluğunu aydınlıktan ürken bir gece hırsızı gibi çalıyorsun.

    - Büyüklerine ya da üstlerine saygı gösterebilmek için, onları bir altlık üzerine, yerden yükseğe koyuyorsun.

    - Başka bir biçimde yaşayabileceğini düşünmeye cesaret edemiyorsun: Koyun gibi güdülmek yerine özgür yaşamak, taktikler uygulamak yerine açık davranmak, bir hırsız gibi gecenin karanlığında sevmek yerine açık açık sevebilmek düşüncelerine yer vermiyorsun kafanda. Kendini küçümsüyorsun, Küçük Adam.

    - Bütün büyük insanlar yalnızdırlar...

Eserin Payel Yayınevinden çıkan 13.Basımı

Kitabın Türkiye'deki eski ve orjinal basımlarından (Elimdeki Baskı 10.Basım)

Dipnot: Wilhelm REICH'in bu değerli eseri dünya da bir çok dile çevrilmiş ve ülkemizde yaklaşık 10 yayınevi tarafından basılmıştır. Fakat basım adetlerinin düşük olması nedeniyle kitabı sahaflardan da temin edebilirsiniz. Kitaplarınızı okuduktan sonra da kitabı bir arkadaşınıza, bir öğrenciye, bir okula veyahut okurların ulaşması için bir kütüphaneye bağışlayın.